TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE
ForsideNyheder og rejseartiklerRejseberetning fra Brasilien: Oplev et Rio de Janeiro, som du ikke troede fandtes

03.07.2019
Vis alle indlæg

I foråret 2019 besøgte vores rejsekonsulent Tom Brasilien igen. Og denne gang stod den på nye oplevelser. Læs om hans oplevelser herunder.

We are all one

Et besøg i Brasilien er selvfølgelig ensbetydende med et besøg i skønne Rio, som sprudler af livsglæde. Jeg har været i Rio for mere end 10 år siden og er nu endelig tilbage. Jeg har derfor allerede set de mest kendte seværdigheder, så derfor ville jeg denne gang gerne på 3 udflugter, hvor man ser andre sider af kontrastfyldte Rio.

Jeg startede med udflugten ”Bag kulisserne på karnevallet”. Vi startede ved Boulevard Olympico, som var et centralt sted under OL i Rio i 2016. Her har sambaen sine rødder. Det mest imponerende var den kæmpestore grafitti-mur ”We are All one” som er 190 meter lang og 15,5 meter høj og lavet af den berømte brasilianske grafitti-kunstner KOBRA. Verdens største grafitti-maleri, som forestiller 5 ansigter fra de 5 verdensdele.

Sambadrome

Derefter var der en spændende gåtur i bohemekvarteret Morro da Conceição med smalle brostensbelagte gader og smukke huse, hvor historien om samba og karneval blev fortalt. Næste stop er det store karnevalsstadion Sambadrome med plads til 80.000 tilskuere. Det er her de store parader foregår under karnevallet. Det er jo en vigtig konkurrence, som her finder sted, om hvilken sambaskole, der har det flotteste show, hvad angår kostumer, musik, dans og pyntning af vogne.

Karnevalsforberedelser

Til sidst får jeg så lejlighed til at komme ind i det allerhelligste: sambaskolens værksted. En ældre mand låser hængelåsen op, og her står så alt fra dette års karneval, hvor denne sambaskole havde KAFFE som tema. Det er derfor muligt at tage billeder, og man får et helt unikt indblik i, hvilket kæmpe arbejde der ligger bag. De er derfor også allerede i gang med at planlægge næste års parade.

Nu er det blevet tid til næste udflugt ”Cykeltur i Rio”. Jeg var lidt nervøs inden, når man tænker på trafikken i Rio, men der var ingen grund til bekymring, da vi kørte på cykelstier hele vejen. I stedet gav turen et fantastisk billede af, hvilken skøn by Rio er, og hvor meget den har at byde på.

Tom

Vi cyklede langs strandene Copacabana, Ipanema og Leblon. Her er der altid liv og aktiviteter i stor stil. Vi cyklede væk fra strandene og til lagunen Rodrigo de Freita, hvor det olympiske rostadion ligger, og man kan se den berømte Kristus figur højt oppe. Så var det tid til at stå af cyklen og gå en tur rundt i den grønne, flotte botaniske have. Derefter går det tilbage til Copacabana med et stop ved Ipanema-stranden ved solnedgangstid. Ud over at se en masse fik vi også fortalt en masse om byen Rio og dens spændende historie. Alle kan deltage, for der er ingen bakker, og tempoet er moderat😊

Dagens sidste udflugt havde jeg set meget frem til: ”Oplev Rios natteliv”. Man er jo ikke i tvivl om, at brasilianerne kan feste, så at opleve dem i det lokale natteliv kan kun blive festligt.

Tom - 2

Jeg blev hentet kl. 21 på hotellet og kørt til Lapa, som er stedet hvor de lokale går i byen. Min festlige guide Rita er et livstykke uden lige. Efter bare 2 minutter i hendes selskab er jeg sikker på, at aftenen ikke bliver kedelig. Første bar var en lille bar med masser af udendørs siddepladser. En kold capirinha smagte fantastisk på denne varme aften. Bare at studere de lokale feststemte brasilianere var en stor oplevelse. Næste stop var højdepunktet på turen, en lokal bar med et lokalt samba-band. Sikke en stemning sikke en musikalitet. Bandet sad bare rundt om et bord, og vi gæster stod rundt om. Det gav en helt fantastisk tæt atmosfære, og selv om man ikke kendte musikken, kunne man ikke lade være med at vrikke med de stive hofter 😊

Band

3 timer i Rios natteliv var en fantastisk oplevelse, og jeg ville aldrig selv have fundet de 3 barer, hvor brasilianerne slår sig løs med deres musik og dans.

Disse 3 udflugter kan varmt anbefales og kan ses under vores rundrejser i Brasilien. Her får man oplevelser, som man ikke får på de traditionelle udflugter og som man sent vil glemme.